Jaluzele, rolete, rulouri ...

Probabil ca majoritatea dintre noi ne-am intrebat la un moment dat din viata: cum incep afacerile, cum vin ideile oamenilor?
Nu cred ca afacerea pornita de mine este cel mai reprezentativ exemplu, dar am fost intrebat de mai multi clienti cum am inceput aceasta activitate si am realizat ca imi face placere sa vorbesc despre asta iar mai apoi m-am hotarat sa si scriu pe acest site toata istoria mea cu jaluzelele, considerand ca, poate, unele din ideile mele vor folosi cuiva care vrea sa porneasca la un drum nou, pe cont propriu, daca inca mai ezita.

Nu este nevoie de foarte multi bani pentru a incepe de la zero o afacere profitabila, eu am pornit cu cateva mii de euro. 
Dar cred ca este neaparat nevoie de viziune, munca sustinuta si seriozitate. Si de un dram de noroc.
Am plecat de la ideea ca Internetul ar fi oportunitatea cea mai importanta, inca insuficient exploatata si cel mai putin costisitoare ca investitie initiala. 

Afacerea mea cu jaluzelele si copertinele a inceput si s-a dezvoltat pe Internet.

In opinia mea, si nu numai a mea, in acest moment omenirea trece prin cea mai importanta revolutie, a informatiei.
Avem instant raspunsul la orice intrebare, la un click distanta. Viteza si volumul informatiilor sunt extraordinare si cresc permanent.
Copiii de doi ani si chiar mai mici stiu deja sa umble cu smartphone-urile si cu tabletele. As vrea sa traiesc suficient ca sa vad acesti copii peste 20-30 ani, sunt convins ca vor fi mai bine informati decat noi si ca vor avea astfel mai multe unelte la indemana lor pentru a construi o lume mai buna. Important este sa poata filtra binele de rau si utilul de inutil.

Am pornit cu o atitudine optimista, convins ca voi avea succes in orice afacere daca imi pregatesc foarte bine planul de bataie si sunt, in primul rand, corect. Exact ce facusem ani de zile, dar pentru alte firme, inainte de a-mi face propria mea firma.

In toamna lui 2012 implinisem 40 de ani si 15 ani de experienta in vanzari...
Lucrasem in cateva firme romanesti si multinationale si cunoscusem oameni deosebiti, carora le multumesc si acum pentru tot ce am invatat de la ei.
Domeniul in care am lucrat nu are relevanta pentru aceasta povestire, era ceva cu totul diferit. Vindeam produse pentru care promovarea pe Internet nu conteaza prea mult, important era contactul direct cu clientii. Si nu ma cautau ei, trebuia sa ii gasesc eu...
Nu eram pe deplin multumit in 2012, nu atat material, cat psihologic. Aveam niste frustrari.
Calatoream foarte mult, departe de familie, incercand sa imi vand produsele, asteptarea era foarte lunga, munceam foarte mult degeaba, erau clienti care fie cumparau in final de la concurenta, fie renuntau complet la proiectele lor din lipsa de bani sau din alte motive. 
Am prins integral debutul si apogeul crizei economice declansate in 2008.
Nu puteam sa ma supar pe clientii care nu cumparau de la mine, pentru ca ii intelegeam foarte bine, dar tot eram frustrat. 
Cine a lucrat in vanzari stie despre ce vorbesc.
Vroiam sa fac mai fac ceva in plus!
Asa ca ma tot framantam sa gasesc o idee fezabila de afaceri, ceva pe cont propriu care sa imi dea independenta financiara si satisfactia de a face ceva placut si util.

Cred ca este foarte important sa iti placa ceea ce faci, iar daca esti si platit multumitor pentru asta este de-a dreptul minunat.

Si, ideea a venit, scanteia care a declansat totul despre “jaluzele” a venit de la un banal aragaz:
S-a stricat aragazul familiei, cuptorul nu mai mergea decat cu butonul blocat, intepenit cu un scaun.
Luai scaunul, se oprea aragazul. Stresant.
Sotia mea m-a rugat de mai multe ori sa rezolv situatia, dar bineinteles ca niciodata nu gaseam timp pentru asta. Asa ca, intr-o buna zi, doamna ma suna si ma convoaca acasa la ora 19:00, ca a chemat ea un meserias pe care il gasise pe Internet, ca vine sa ne repare aragazul si ca trebuie sa fiu si eu acasa, altfel nu il lasa sa intre. M-am prezentat la convocare, a venit meseriasul si s-a apucat sa repare aragazul. In prealabil, omul ii spusese sotiei mele cat costa deplasarea si reparatia, ea acceptase, nu era o suma prea mare. Asa ca am stat si eu langa el cat timp lucra la aragaz. Lucrarea a durat maximum 30 de minute, meseriasul si-a facut treaba, si-a luat banii si a plecat. Numai ca in intervalul asta de 30 de minute i-a sunat telefonul de cel putin 5 ori. Baiatul (un tanar de vreo 30 de ani, cu foarte mult bun-simt) raspundea: “Da, doamna, ce aragaz aveti?...Da, stiu ce are, va costa …lei reparatia, maine la ora H sunt la dumneavoastra, dati-mi adresa.” O data, de doua ori, de trei ori, pana am fost impresionat si l-am intrebat: “Domnule, cum te gaseste lumea?”, “Pai, am niste site-uri, sunt in primele pozitii pe Google cand lumea cauta ceva cu reparatii aragaze”, “Si merge?”, “Pai, nu vezi ca merge?”. Era multumit, castiga bine.
Prin comparatie, pe mine nu ma cauta nimeni in vremea aceea, trebuia sa imi caut eu clientii si prindeam cate unul destul de rar.
De atunci, am inceput sa ma gandesc intens: cum sa fac si eu sa ma sune clientii, sa le fac o lucrare de care sa fie multumiti si sa ma plateasca? Dar sa ma cheme ei, nu sa le bat eu in poarta, fara sa ma mai complic cu investitii mari, capital, marfa vanduta pe datorie, cu riscuri etc. etc. adica exact pe dos fata de ce faceam eu la momentul respectiv…

Nu aveam cine stie ce capital de pornire, dar ma pricepeam la vanzari, asa ca m-am gandit ca ar trebui sa ma orientez catre o combinatie intre comert si prestari de servicii. Am considerat ca potentiali clienti familiile obisnuite, nu neaparat firmele sau institutiile de stat, asa ca am luat la rand toate obiectele de care are nevoie o familie intr-o casa:
-aragaze (aragazuri): mai bine nu, deja e concurenta mare pe segment, iar eu habar nu am sa le repar, in plus imi trebuie si autorizatie ca sa umblu la instalatiile de gaz
-frigidere: nu, ca nu ma pricep si deja e concurenta mare
-masini de spalat: nu, aceleasi motive
-televizoare, fiare de calcat, aparate radio, dvd-uri, aparate de aer conditionat, etc. etc.: nu, nu, nu.
Sa caut altceva:
-termopane, zugraveli, tapet, parchet, covoare, mobila, gresie, faianta, instalatii sanitare, instalatii electrice: nu, ca nu ma pricep, autorizatii, concurenta, relatii etc.
-perdele si draperii: nu, ca le cumpara lumea gata facute, de la magazinele de bricolaj

Ce ar mai ramane?
Jaluzelele.
Pai de ce jaluzele, ca si pe astea le gasim la magazinele de bricolaj?
Pentru ca, spre deosebire de perdele, masurile trebuie sa fie mult mai exacte, sunt niste produse pe comanda, tot ce mai trebuia era sa ma gaseasca clientul, sa vorbesc cu el, sa ii iau masurile, ii fac pretul, ii iau avansul, eventual ii si montez jaluzelele, imi da diferenta si toata lumea e multumita! Si as putea incepe si de unul singur.

Mai departe, am inceput sa dezvolt ideea si sa studiez piata de profil, atat cat mi-a permis Internet-ul, neavand niciun fel de relatii in domeniu.

Pentru cateva firme de jaluzele am analizat si indicatorii financiari, bilanturile firmelor sunt informatii publice, prezentate pe site-ul Ministerului de Finante. Profiturile catorva firme mi s-au parut interesante.

Ce as putea sa fac mai departe:

A.Sa produc eu jaluzelele? 
Mai bine nu, in primul rand ca sunt singur, nu ma pricep la jaluzele si la productia lor, nu cunosc furnizorii de materie prima, imi trebuie muncitori, iar ca sa invat totul de la zero imi ia foarte mult timp, eu facusem timp de 15 ani cu totul altceva. 
In al doilea rand, ar fi urmat sa intru pe o piata deja formata, ar fi insemnat sa ma bat cu niste producatori consacrati, cu experienta. Mi-ar fi trebuit relatii si capital pentru a deschide macar un atelier, nu mai vorbesc de o fabrica. Capital nu aveam cine stie ce, asa cum deja am mentionat. Faliment sigur.

B.Sa cumpar jaluzelele gata facute si doar sa le vand? Ma ocup eventual si de masuratori si montaj, clientul e multumit, eu imi iau banii si sunt si eu multumit si gata, asta e afacerea! Poate ar merge.
Da, dar de unde iau jaluzelele?
Varianta 1: din Romania, ma fac distribuitor pentru unul sau mai multi dintre producatorii autohtoni. Si am inceput sa caut, pe Internet, normal, neavand niciun fel de relatii in domeniu. Si am ajuns la concluzia ca ar trebui sa ma bat, pe aceleasi produse, cu ceilalti distribuitori ai producatorilor romani. Numai ca distribuitorii vechi si cu rulaj mare au un pret mai bun de achizitie decat un distribuitor nou, deci iar nu as fi avut prea multe sanse, un incepator singur si nepriceput. Asa ca, avand in spate experienta colaborarii cu firmele straine si faptul ca vorbesc binisor limba engleza, m-am gandit la:
Varianta 2: caut un producator strain care sa nu vanda nimic in Romania si il conving sa imi dea mie drepturi de distribuitor exclusiv, ca sa nu ma concurez cu alti distribuitori pe aceeasi marfa. Ar fi ideal.
Mai departe, unde gasesc producatorul si cum il conving ca are nevoie de mine si ca eu sunt cel mai frumos si cel mai destept, ca sa ma faca unic distribuitor? 
Undeva cat mai aproape de Bucuresti, ca sa ma pot duce la el cu masina mea sa imi iau marfa rapid, sa am costuri cat mai mici cu deplasarea.
Ce tara e aproape de Bucuresti? 
Bulgaria.
Asa ca am inceput sa caut un producator in Bulgaria. Unde? Evident ca pe Internet.
Mi-a atras atentia o firma, Kamax, prin diversitatea produselor si prin comentariile pozitive de pe forumurile bulgaresti. Google Chrome cu traducerea lui instantanee…Nu am vazut pe site-ul firmei sa aiba relatii cu firme din Romania, exact ce imi doream eu.

Am presupus ca daca ma entuziasmez si ma duc la ei imediat ca sa le propun o colaborare nu o sa par prea serios, neavand deloc experienta in domeniu, de aceea am preferat sa sondez intai piata romaneasca, sa vad mai intai daca as putea gasi clienti pentru produsele lor. Era mai putin riscant si pentru mine.
Unde as fi putut sa prezint aceste produse decat pe Internet? 
Asa ca am facut niste site-uri care prezentau jaluzele verticale si rolete produse de Kamax, fara sa mentionez numele producatorului. Am cumparat o cartela de telefon, am pus numarul de telefon pe site-uri si am asteptat sa ma sune clientii. 
Investitia initiala in bani cu site-urile a fost minima, de cateva sute de euro, dar investitia cu timpul si munca mea a fost mare, am lucrat mult la partea de optimizare a site-urilor. Am avut mult noroc cu un programator bun si rabdator, care a lucrat totul cum am vrut eu. Am si citit foarte mult despre optimizarea site-urilor si astfel am stiut si ce sa-i cer programatorului.
In urmatoarele 3-4 luni site-urile mele au urcat pe google, a inceput sa ma gaseasca lumea si sa sune telefonul. Nu raspundeam, bineinteles, pentru ca nu aveam in realitate nimic de vanzare, doar contabilizam apelurile ca sa vad interesul potentialilor cumparatori. 
Imi cer scuze cu aceasta ocazie clientilor carora nu le-am raspuns in acea perioada.

In momentul in care am inceput sa primesc cate 5-6 telefoane si e-mail-uri in fiecare zi, am considerat ca afacerea poate fi fezabila. Asa ca am pus mana pe telefon si am sunat la producatorul din Bulgaria, m-am prezentat si am cerut cu seful. L-am intrebat daca vinde ceva in Romania si daca nu, poate e interesat de o colaborare. Nu vindea nimic, era interesat de colaborare. A doua zi m-am urcat in masina si m-am dus pana la el sa stam de vorba. Era in primavara lui 2013.

Cand am ajuns la el m-a invitat sa luam masa impreuna, era ora pranzului. I-am povestit absolut totul, cu un pic de emotie, nestiind care va fi reactia lui, dar s-a amuzat afland ca produsele lui erau cautate in Romania si el nici nu stia!

Patronul este tanar, un om serios, muncitor si deschis la minte. A vazut imediat o oportunitate de afaceri cu investitii si riscuri minime pentru el, astfel ca am batut palma chiar acolo, la restaurant. Ne-am inteles foarte usor asupra conditiilor si am trasat impreuna liniile generale ale colaborarii.

Ne-am imprietenit si ne-am vazut de multe ori dupa aceea, atat in Bulgaria cat si in Romania.
Firma Kamax este cel mai important producator bulgar de jaluzele, are peste 20 de ani de experienta si mai mult de 150 de angajati. Am avut din nou noroc, am gasit un partener serios, pentru o colaborare pe termen lung. Si am obtinut si ce mi-am propus de la bun inceput, distributia exclusiva in Romania a produselor firmei Kamax.

In urmatoarele doua luni am avansat cu afacerea:
Am preluat o firma mai veche, platitoare de TVA, ca sa castig timp.
Am gasit un spatiu de inchiriat foarte aproape de locuinta mea, unde am amenajat un showroom, cu ajutorul producatorului, care stia ce imi trebuie si cum trebuie prezentate produsele. 
Am invatat tot ce am putut despre produse in acest timp, ca sa pot sustine o discutie cu clientii.
Am facut inca un site, mai complex, in care prezentam toate produsele Kamax. 
Acest site mi-a luat cel mai mult timp, la el am muncit cel mai mult.
Am mai cheltuit niste bani, dar nu foarte multi, si am pastrat o rezerva pentru a putea suporta cateva luni sau un an maximum de pierderi.

In ziua in care am pus site-ul online, in iulie 2013, am avut si primul client. Am sarit in sus de bucurie!
Apoi, timp de cateva luni am muncit singur la magazin, lumea ma gasea datorita site-ului. Era (si este si acum) o placere pentru mine sa primesc clientii in magazin si sa le explic tot ce doreau sa stie despre produse, iar rata de succes era incredibila fata de ce facusem pana atunci. Eram pe teritoriul meu, veneau clientii la mine, nu trebuia sa ii mai caut eu! Prin comparatie, mai mult de jumatate din clientii care imi vizitau magazinul lansau si o comanda ferma, in timp ce in activitatea cealalta eram fericit daca aveam un client la cativa zeci, poate sute de clienti abordati.

In primele luni vindeam jaluzelele fara sa ma ocup de montaj, pentru ca nu aveam timp si nici oameni pentru asta. Am reusit sa platesc tot ce am importat de la producator, sa platesc chiria si celelalte cheltuieli, dar cu prea multi bani din rezerva mea nu am ramas. In toamna am realizat ca pentru a dezvolta afacerea trebuie neaparat sa mai angajez oameni, si am angajat intai un om, apoi mai multi.
Vanzarile au inceput sa creasca, incet dar sigur, de la o luna la alta. In 2014 am dublat cifra de afaceri din 2013. In 2014 firma avut o mica pierdere, dar a fost un risc asumat de la bun inceput. In 2015 am dublat cifra de afaceri din 2014 si am reusit sa facem si un mic profit. Iar anul 2016 a fost mai bun decat 2015. In timp am cumparat o masina mai mica iar apoi o duba si am mutat showroom-ul intr-o locatie cu vad mai bun. Aproape tot ce am castigat peste costurile curente am reinvestit mai departe. Am avut si greutati, nu se poate fara ele, dar le-am depasit pe toate.

Astfel, in trei ani si jumatate am livrat peste 4.500 de comenzi si au inceput sa apara tot mai multe recomandari, in afara clientilor care ne gasesc pe Internet.

Imi doresc ca firma sa creasca in continuare si sa ne diversificam oferta de produse si servicii. Avem deja cateva idei.

La inceput, cand eram singur, preferam sa promovez produsele mai simple, de interior, care puteau fi usor montate de clienti, dar de atunci lucrurile s-au schimbat semnficativ. Pe langa lucrari simple, acum realizam frecvent proiecte sofisticate, cum sunt copertinele retractabile sau jaluzele exterioare cu automatizare. Am selectat o parte din cele mai interesante si frumoase lucrari si le-am publicat pe pagina noastra de Facebook . Va invitam sa le studiati.

Am avut cativa clienti nemultumiti, putini, raportat la numarul total, in acesti ani, dar de fiecare data am facut tot ce se poate pentru a rezolva situatia si nu cred (asa sper, cel putin) ca am ramas datori cuiva. Daca am mai si intarziat uneori, nu neaparat din vina noastra, ne cerem scuze si pe aceasta cale.  

M-as bucura ca "povestea" mea sa fie o sursa de inspiratie si pentru alti oameni, pentru asta am scris-o.

Share on facebook

Silviu Tudor

Administrator

www.magazinul-de-jaluzele.ro
Februarie 2017

 

 

 

                                                                             

 

 

 

                                                                                    

 

       

 

                                                                   

 

                                                                            


 

Go to top